Biografie

Biografie

Interview

Hoe lang zit je al in het vak?
Sinds 2008. In 2001 begonnen met de kunstacademie.

Waarom ben je kunstenaar geworden?
Om een héél lang verhaal kort te maken: Omdat het mijn passie is en omdat het de enige manier is om mezelf te realiseren.

Welke opleiding heb je gevolgd of ben je autodidact?
Ik heb eerst een sportopleiding gedaan en daarna 20 jaar een sportschool gehad. Ik zag en voelde meer dan de gemiddelde mens tijdens de sportlessen en ben toen  een therapeutenopleiding spirituele therapie en persoonlijke ontwikkeling gaan volgen om die verdieping meer te begrijpen. Daar meteen achteraan heb ik de docenten opleiding gevolgd en afgerond in 1999. Zoals ik al schreef, begon ik in 2001 met de kunstacademie waaraan ik in 2008 met een eervolle vermelding slaagde. Deze drie opleidingen voegen zich wonderlijk mooi samen in het kunstenaarschap.

Heb je specialisaties?
Mijn expertise is het portret boetseren, ook in opdracht. Daarnaast maak ik figuratieve beelden naar model en beelden die voortkomen uit een ervaring of gevoel.

Ben je fulltime kunstenaar of heb je nog andere werkzaamheden buiten de kunst? Zo ja, welke?
Ik ben fulltime kunstenaar en ben nu in mijn vakgebied een uitbreiding aan het maken waarin ik het therapeutische gedeelte samenvoeg met het kunstzinnige gedeelte.Bewustwording is iets van deze tijd en ik begeleid mensen daarin op hun pad, onder andere door middel van gesprekken. Terwijl de cliënt precies die houding aanneemt die het meest overeenkomt met de gemoedstoestand of de vraag waarmee hij/zij komt, boetseer ik die houding en gelijktijdig ondersteun ik  het bewustwordingsproces. Enkele beelden  die gemaakt zijn tijdens deze therapeutische sessies zijn: https://www.claartjevanoosterum.nl/web/?portfolio=mayke-i  ,  https://www.claartjevanoosterum.nl/web/?portfolio=mayke-ii  en https://www.claartjevanoosterum.nl/web/?p=457

Geef je workshops/cursussen? Zo ja, hoe kunnen mensen bij jou cursus/workshops volgen, zijn er al tijden/locaties bekend?
De workshop portret boetseren wordt een aantal keren per jaar gegeven in mijn atelier aan de Allersma 143 in Eindhoven. Meer informatie vind je op de volgende link: https://www.claartjevanoosterum.nl/web/?page_id=228
Je kunt in dit weekend ook kiezen voor het maken van een zelfportret. Ook is het mogelijk om een familielid/vriendin mee te nemen die dan voor de hele groep model gaat zitten tijdens  de workshop.
Naast de workshops komt er ook steeds meer vraag naar het invulling geven aan personeelsdagen of vrijgezellenfeesten. Ben je hierin geïnteresseerd neem dan contact via het contactformulier op deze site.

Waar komt voor jou de interesse in het menselijk lichaam vandaan en wat inspireert jou naast het menselijk lichaam nog meer wat van invloed is op jouw kunst?
Ik ben altijd een fanatiek sporter geweest en heb vroeger van die vrijetijdsbesteding mijn beroep gemaakt. Het menselijk lichaam, de houding en de bewegingen vorm(d)en toen en nu voor mij een bron van informatie over het wel en wee. Lichaam en geest zijn nauw verbonden met elkaar. Tijdens het model of portret boetseren is niet alleen de uiterlijke vorm van belang. In de ruimte die ontstaat tijdens de concentratie komt er een andere soort van interactie tot stand, waarin ik tot de diepere lagen door kan dringen van het model. ( Ik kijk/voel dus achter de maskers.) In eerste instantie ‘voel’ ik deze lagen heel lijfelijk , waarna ze op wonderlijke wijze omgezet worden in de klei en in de vorm.  Een van de reacties na het maken van een portret was: “Je hebt hem niet alleen voortreffelijk getroffen, maar je hebt zelfs zijn hele wezen geboetseerd”.

Welke kunstenaars vormen een enorme inspiratiebron voor jou? Kun je uitleggen waarom?
In het algemeen zijn dat niet de kunstenaars die zich richten op effect, of op de makkelijke verkoop ( dikke vrouwen beelden). Ik word enthousiast van die werken waarbij de passie er vanaf spat en waarbij je meegezogen wordt in de diepere lagen van bewustzijn. Geen huilende zigeunermeisjes, waar de emotie er te dik bovenop ligt, maar juist het gevangen subtielere gevoel van wat er in een mens leeft.
Alberto Giacometti kan mij ontroeren en is qua hantering van de huidafwerking, het impressionistische,  een inspiratiebron.
Van de hedendaagse kunstenaars vind ik Lotta Blokker een geweldig voorbeeld. Ook zij ‘kruipt’, bij wijze van spreken, in de huid van het model en brengt met haar beelden universele onderwerpen aan het licht. Onze benaderingen liggen heel dicht bij elkaar.

Welke emotie kan jou het meeste vangen? Welke emotie interesseert jou het meest?
Echtheid, authenticiteit en een zijnstoestand. Eigenlijk alle universele emoties zoals woede , verdriet, eenzaamheid, vreugde, en ook liefde. Dus ook de worsteling ermee.

Wat hoop je dat jouw werk met anderen doet?
Daar hou ik me niet mee bezig tijdens mijn werk.
Ik vind het al mooi als er tijdens een expositie echt gekeken wordt. Nog mooier is het als men komt  vertellen wat het met hen doet, of als er een werkelijk gesprek tot stand komt. Vragen over het gebruikte  materiaal, of hoelang ik aan een portret/beeld werk, kunnen me gestolen worden.

Welke materialen en technieken gebruik je en waarom gaat daar juist jouw interesse naar uit?
Mijn materiaal is klei. Eenmaal met de klei in mijn handen is mijn hoofd stil en de concentratie groot. Mijn handen gaan als vanzelf, alsof ze op afstand bediend worden. Alle energiebanen werken op volle toeren en ben ik op zijn mooist. Liefdevol, gedreven en gepassioneerd, verwonderd en nieuwsgierig.
Mijn specialisatie is het portret boetseren, omdat ik daarin mijn kwaliteiten het beste kan verwoorden.

Werk je veelal vanuit verstand en observatie of werk je veeluit vanuit gevoel en fantasie? Waarom deze keuze?
Er zijn twee stromingen aan te geven in mijn werk: De eerste is het werken in opdracht, of het portret en model boetseren waarin ik “in de huid” van de ander kruip om zo de ziel in het beeld te kunnen leggen. De tweede stroming is het werken vanuit eigen bron. Er ontstaan beelden naar aanleiding van een sterke ervaring, gevoel, emotie. De overeenkomst tussen die twee is dat er altijd een gezicht te zien zal zijn. Beelden zonder hoofd of gezichtsuitdrukking zul je bij mij niet vlug tegenkomen. Daarnaast floept er af en toe een anekdotisch beeld uit de klei tevoorschijn.

Wat vindt je van het leven als kunstenaar/kunstenares?
Tja, het is mijn passie! Wat is er mooier dan je hart te volgen? Zou iedereen dat maar doen! Maar ook als je je hart volgt heb je te maken met de minder leuke kanten van het vak, zoals administratie, acquisitie, sjouwen met je beelden en sokkels.
Het kunstenaarschap doet ook een enorm beroep op je vertrouwen. Vertrouwen in je inspiratiestroom, dat er weer een volgende opdrachtgever komt, het financiële gebeuren etc.. Maar de passie blijft, ondanks dit alles, overeind.

Wat heb je als kunstenaar/mens  al bereikt waar je enorm trots op bent?
Trots? Het is niet het goede woord. Na het maken van een beeld/portret kan ik met verwondering of verbazing kijken naar wat er uit mijn handen is ontstaan en vraag me dan vaak af of ik dat nog wel een volgende keer kan. Waar ik wel trots op ben is dat ik mijn droom om fulltime het kunstenaarschap aan te gaan heb aangedurfd. Ik ben er trots op dat ik die stap heb gezet.

Wat zou je als kunstenaar nog willen bereiken? Wat zijn je dromen?
Ik hunker naar het maken van groter werk. Levensgroot werken. Lekker monumentaal aan de slag kunnen. Eventueel in opdracht. Nog meer beelden maken die er toe doen.

Hoe zie jij jouw werk over een aantal jaar? Hoe zou jij jezelf willen ontwikkelen?
Ach, vooruitblikken…..Mijn werk evolueert naarmate ik groei en met groeien zal ik niet stoppen.

 

Video: ‘atelier Claartje van Oosterum’

Video ‘De ziel mee geboetseerd’

 

 

Reageer op dit bericht: